Opmars van BYOD in het Nederlandse onderwijs

De laptop heeft in korte tijd zijn plek veroverd in het Nederlandse onderwijs. Waar een paar jaar geleden nog discussie was over het nut en de noodzaak, zien we nu dat het gebruik van leerlinglaptops, stevig in opmars is. Niet als vervanging van goed onderwijs, maar als aanvulling die kansen biedt.

Opmars van BYOD in het Nederlandse onderwijs

Mits het goed wordt aangepakt. Een laptop in de klas kan zorgen voor meer maatwerk, betere samenwerking en aansluiting op de digitale wereld waarin leerlingen straks terechtkomen. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Zonder duidelijke afspraken, training en support blijft de laptopeen losse schakel. Met de juiste aanpak wordt het juist een motor voor onderwijs dat leerlingen voorbereidt op de toekomst.

De opmars van BYOD in het Nederlandse onderwijs

Het inzetten van een laptop als leermiddel is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderwijs. Tijdens en na COVID kreeg digitaal lesgeven een enorme boost. We ontdekten met z’n allen hoe het is om online lessen te volgen en om te werken met een device in de klas.

Veel daarvan is gebleven. Natuurlijk zijn sommige dingen weer teruggegaan naar hoe het was, maar de ervaring en de snelle technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat scholen nu een gedeelde verantwoordelijkheid voelen: 

Het eerste tastbare moment van digitalisering

BYOD (Bring Your Own Device) is vaak het eerste concrete punt waarop school, ouders en leerling samenkomen in de digitalisering.

Ouders van nieuwe brugklassers krijgen een verzoek: schaf een laptop aan die je kind op school gaat gebruiken.

Bij Signpost willen we scholen volledig Begeleiden, adviseren en ontzorgen in dit proces. Onze belofte is simpel: een leerling moet altijd kunnen rekenen op een werkende laptop. Die zekerheid maakt dat school en leerling de laptop in de lessen kunnen inzetten zonder stress over storingen of defecten.

Maar een laptop gebruiken in de klas is geen eindpunt. Veel belangrijker: het verhaal begint daar pas. 

De laptop is geen doel op zich

Alleen een laptop op zich verandert (nog) niets.De meeste energie zit in de aanschaf en het zorgen dat de laptop werkt. Het echte werk begint wanneer die laptop dagelijks gebruikt wordt.

Vergelijk het met het kopen van een fiets: je koopt hem niet om in de schuur te zetten. Je koopt hem om te fietsen, te leren sturen en je bestemming te bereiken. Zonder gebruik, geen opbrengst.

Het gevaar is dat de technologie zo snel gaat, dat niet iedereen kan meekomen. Het gevolg: de leerlinglaptop wordt niet efficiënt ingezet.

De brug van aanschaf naar opbrengst

Hier ligt het verschil tussen Signpost en andere leveranciers. Zij stoppen vaak bij de levering. Wij bouwen de brug van aanschaf naar digitale opbrengst.
Die brug bestaat uit:

  • Beleid: duidelijkheid voor bestuurders over het waarom en hoe
  • Training: docenten leren hoe ze digitale middelen effectief inzetten
  • Adoptie: zorgen dat de laptop ook echt in de les gebruikt word
  • Support: hulp voor leerlingen en ICT-teams als er iets misgaat

BYOD is geen eindpunt, het is een startpunt. Zorg dat die start goed is. Investeer niet alleen in apparaten, maar vooral in hoe ze gebruikt worden. Maak afspraken, train docenten, ondersteun leerlingen en geef ICT-teams de middelen om het goed te beheren.

Laat de leerlinglaptop een brug zijn naar beter onderwijs. En als je die brug wilt bouwen, staan wij klaar om mee te denken en het samen te doen.