“De ICT van je school uitbesteden en zélf de regie bewaren is het beste van beide werelden.”

Als schoolleider van de ‘kleine’ school Compass in Brunssum heeft Peter Van Rijmenam recent grote stappen gezet op gebied van digitale inclusiviteit. Alle 300 leerlingen van zijn school beschikken nu over een up-to-date laptop van HP, waarmee ze uniform alle lessen kunnen volgen. Dit draagt niet alleen bij aan de technologische vooruitgang van de school, maar zorgt er ook voor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen om optimaal te profiteren van digitale leermiddelen en -technologieën.

Eigen aanschaf van hardware is een uitdaging

Compass is een nieuwe school die pas in 2018 is gestart, volgens een Zweeds onderwijskundig model (Kunskapsskolan): leerlingen bepalen zelf hun rooster, krijgen individuele begeleiding en... alles verloopt digitaal. “We gaven het schoolmateriaal en de content aan elke leerling via laptops die we zelf aanschaften,” zegt Van Rijmenam. Jammer genoeg botsten we snel tegen enkele uitdagingen aan.

Niet elke leerling had dezelfde software of lessen staan als de andere klasgenoten. En als een laptop stukging, waren de kosten voor de school. Daarom gingen we op zoek naar een ICT-partner die ons onderwijsmodel kon stroomlijnen, zodat elke leerling uniform is: dezelfde laptop, dezelfde content én een snelle reparatiedienst.”

Bring Your Own Device van Signpost

Elk schooljaar voorzien in nieuwe HP-laptops (met Windows 10 of 11) voor de nieuwe leerlingen is een aanzienlijke investering. Daarom koos Compass voor Bring Your Own Device van Signpost. Hierbij schaffen leerlingen hun toestellen zelf aan tegen een scherpe maandelijkse prijs mét servicegarantie.

“Ik was meteen gecharmeerd door de betaalbare oplossing en de garantie op kwaliteit van Signpost. Elk toestel is uniform geconfigureerd met de juiste imaging (instellingen), zodat elke leerling dezelfde gebruikservaring heeft. Onze ICT-beheerders werden ingelicht over dit nieuwe verhaal en waren ook gerustgesteld dat ze niet zonder werk zouden vallen (lacht). Waar ze vroeger nog te vaak bezig waren met kleine en grote reparaties, hoeven ze zich nu geen zorgen meer te maken. Signpost regelt alles!”

Geen zorgen in geval van schade of reparaties

Met de service 'Next Business Day On-Site' van Signpost worden alle laptop-aanvragen snel opgelost, of de leerling nu thuis of op school zit. "Vooral met oudere toestellen hadden we te maken met hogere kosten, zoals voor nieuwe batterijen of herstellingen. Wat de oplossing van Signpost zo fantastisch maakt, is dat er de volgende dag al een servicetechnieker langskomt tegen een maximale kost van 39 euro.

En als de capaciteit van het meest kwetsbare onderdeel van je laptop, de batterij, minder is dan 70%, krijg je zelfs een splinternieuwe", vervolgt Peter enthousiast. “Elke leerling is verantwoordelijk voor zijn eigen toestel, dat steeds in topconditie verkeert, ook langs de buitenkant dankzij de nieuwe beschermhoes van Signpost.”

ICT uitbesteden, touwtjes in handen houden

Als advies voor andere scholen kan Peter kort zijn. “Van koudwatervrees om onze ICT uit te besteden is geen sprake. Het fijne aan Signpost is dat ze met ons meedenken. En vooral, we houden zelf de regie in handen. Als school weten we dat onze leerlingen goed functionerende laptops hebben en tegelijkertijd hebben we inzicht in wat er zich afspeelt op hun toestellen.

Ook qua levering verloopt alles prima. De laptop wordt op school geleverd, de leerling haalt het toestel op, en that’s it! Bovendien, als collega’s vragen hebben, mogen ze me gerust bellen. Goed consistent digitaal onderwijs is iets wat elke school aangaat. En Signpost kan daarin een zeer kwalitatieve en betaalbare dienst bewijzen,” besluit Peter Van Rijmenam vastberaden.